De kracht van proteïne

Wat is proteïne?

 

Proteïne, oftewel eiwit, is de basis van al wat leeft. Ons lichaam bestaat voor 25% uit proteïne. Proteïne bestaat uit bouwstenen die we aminozuren noemen. Er zijn negen essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren en een aantal niet-essentiële aminozuren, die echter wel een nuttige werking hebben.
Dierlijke versus plantaardige proteïne - Het antwoord op de grote vraag

Aanbevelingen voor proteïneconsumptie zijn vaak gebaseerd op dierlijke voedingsstoffen zoals vlees, eieren en melk. Maar een verhoogde consumptie van dierlijke proteïne staat vaak gelijk aan een verhoogde consumptie van vetten.

Sojabonen
 

Sojaproteïne

Soja biedt de hoogste kwaliteit plantaardige proteïne. Sojabonen vormen de enige plantaardige bron van complete proteïne. Dit houdt in dat sojabonen alle negen essentiële aminozuren bevatten. En de kwaliteit ervan is gelijk aan proteïne uit melk, vlees of eieren. Soja proteïne werkt lang en wordt langzaam omgezet.
Door soja te eten krijgt u al het goede van hoge kwaliteit proteïne, zonder extra vet!
 

Weiproteïne

Weiproteïne biedt aminozuren en is goed mengbaar met melk om romige shakes te maken. Weiproteïne werkt snel en wordt snel door het lichaam omgezet.
MIJN PROGRAMMA´S ZIJN GEBASSERD OP SOJABASIS vol eiwitten voor de opbouw , herstel en onderhoud van spiermassa. De orthomoleculaire voeding bestaat uit 52 bestanddelen die ons lichaam dagelijks eist.
 

Soja vermindert risico op osteoporose

Osteoporose-breukDe dagelijkse consumptie van soja rijk aan isoflavonen heeft een gunstig effect op het instandhouden van het botweefsel in ons lichaam, aldus een studie van het ‘Institute for Optimum Nutrition’ in Kopenhagen (Denemarken). De studie onderzocht gedurende twee jaar het effect van soja en van progesteron op de botmassa en de botdichtheid, zowel ter hoogte van de wervelkolom als van de heup (waar de meeste breuken voorkomen). De deelnemers aan het onderzoek (blanke vrouwen in de postmenopauze met een gemiddeld leeftijd van 58 jaar) werden ingedeeld in vier groepen. De eerste groep kreeg twee jaar lang sojamelk rijk aan isoflavonen toegediend; de tweede groep progesteron (in de vorm van een huidcrème); de derde groep kreeg een combinatie van beide en de vierde groep was een placebo-groep (d.w.z. zij kregen sojamelk arm aan isoflavonen en progesteron-vrije crème). De sojamelk was verrijkt met calcium. Alle deelnemers kregen ook hetzelfde voedingssupplement met calcium, mineralen en vitamines.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat bij de groep die sojamelk rijk aan isoflavonen had gekregen, geen botverlies optrad ter hoogte van de ruggengraat. Dit was ook het geval bij de groep behandeld met progesteron. Bij de placebo-groep daarentegen was een duidelijk verlies van botdichtheid en botmassa merkbaar. Ter hoogte van de heup werden geen opmerkelijke verschillen vastgesteld, wat kan wijzen op een gunstig effect van soja-eiwit onafhankelijk van de aanwezigheid van isoflavonen.
 

Sojaconsumptie vermindert kans op dikkedarmkanker

Soja-bonenVolgens een Italiaans onderzoek vermindert sojaconsumptie de kans op rectum- en colonkanker. 
Bij 1.953 mensen met dikkedarmkanker (waaronder 1.225 met colonkanker en 728 met rectumkanker) en 4.154 controles werden de voedingsgewoontes via een voedselfrequentievragenlijst nagegaan en vergeleken. 
De onderzoekers bestudeerden zes verschillende flavonoïden en het effect ervan op dikkedarmkanker. Bij vier van de zes onderzochte flavonoïden (met name isoflavonen, anthocyanidine, flavonen en flavonolen) stelden de onderzoekers een significante daling van het risico vast. Voor de isoflavonen uit soja bleek een hoge consumptie gepaard te gaan met een daling in risico op dikkedarmkanker van 24%.



Soja-eiwit verlaagt cholesterolgehalte

Soja verlaagt bloeddruk
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een sojarijke voeding de bloeddruk tot 10% doet dalen (Archives of Internal Medicine). 
Het onderzoek werd uitgevoerd bij 60 vrouwen tussen 48 en 65 jaar. De vrouwen volgden gedurende 16 weken een dieet. De eerste acht weken werd het dieet dagelijks verrijkt met sojanoten die isoflavonen en 25 gram soja-eiwit bevatten. De laatste acht weken werd eenzelfde dieet, maar ditmaal zonder toevoeging van sojanoten, gevolgd. Na elke dieetperiode werd de bloeddruk gemeten. Het effect van soja was het grootst bij de vrouwen die bij de start van de studie al een verhoogde bloeddruk hadden. Bij hen daalde de systolische (bovendruk) bloeddruk met 10% 
en de diastolische (onderdruk) met 7%. Bij de vrouwen met een normale bloeddruk werd een daling van respectievelijk 5% en 3% vastgesteld. Deze bloeddrukdalingen zijn volgens de onderzoekers vergelijkbaar met het effect van bloeddrukverlagende medicijnen.

 

Soja vermindert risico op borstkanker

Kind en sojamelkSojaconsumptie vanaf de kindertijd doet het risico op het ontwikkelen van borstkanker op latere leeftijd met 58% dalen. Dit blijkt uit een studie van het Amerikaanse National Cancer Institute. 
Borstkanker komt in de Verenigde Staten (VS) vier tot zeven keer meer voor dan in China of Japan. Als Aziatische vrouwen echter naar de VS emigreren, stijgt het risico op borstkanker binnen enkele generaties tot op hetzelfde niveau als dat van Amerikaanse vrouwen. Dit wijst erop dat niet-genetische factoren een invloed hebben op de ontwikkeling van borstkanker. 
Recent hebben onderzoekers de invloed van sojaconsumptie op het risico op borstkanker onderzocht. 1.563 Aziatisch-Amerikaanse vrouwen (597 met borstkanker en 966 zonder borstkanker), allen tussen 25 en 55 jaar oud, namen deel aan deze case-control studie, die rekening houdt met sojaconsumptie vanaf de kindertijd, adolescentie en op volwassen leeftijd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de inname van soja samengaat met een lager risico op borstkanker. Dit geldt zowel als de sojaconsumptie start vanaf de kindertijd, de adolescentie en op volwassen leeftijd. De relatie met soja-inname vanaf de kindertijd is het grootst. De onderzoekers stellen hierbij een daling in risico op borstkanker vast van maar liefst 58%.


Soja vermindert risico op hersenbloeding

Alpro sojaroomEen hoge sojaconsumptie kan de kans op het ontwikkelen van een hersenbloeding met 54% doen dalen. Dat blijkt uit onderzoek in Japan. In de studie werden de voedingsgewoonten van de laatste vijf jaar van 201 mensen die een hersenbloeding hadden gehad, vergeleken met die van 201 ‘gezonde’ mensen. Alle deelnemers waren tussen de 30 en 79 jaar oud. De twee groepen waren gelijk wat betreft leeftijd en geslacht en andere risicofactoren. Bij mensen met een hoge sojaconsumptie (vier of meer consumpties per week) stelden de onderzoekers een significante risicodaling van 54% op een hersenbloeding vast, in vergelijking met mensen die weinig of geen soja consumeerden. 
Bron: Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 2006;13:284-7.